Műszaki Vizsga Zöldkártya Belépés
MVZ KezdőoldalFriss hírekCikkekAutós FórumAutós képekRegisztrációMagunkrólMédiaajánlatKapcsolatMenü

Üzemanyag és kopó alkatrész takarékos közlekedés!


A legtöbben sajnos nem figyelünk vezetés közben arra, hogy takarékosan közlekedjünk. Egy pár hasznos tanácsot szeretnék közétenni és eldöntheted, hogy megfogadod vagy sem.

Takarékoskodjuk az üzemanyaggal:

1.) Mindenki számára evidens, de mégsem tartjuk be azt, hogy ha látjuk, hogy az a fránya lámpa piros, akkor nem nyomjuk tövig a gázt. Mi mégis tövig nyomjuk és ha kell csikorgó kerekekkel állunk meg lámpánál. Miért tesszük ezt? A válasz egyszerű, mert nem akarjuk hogy valaki, aki szemtelenebb és sürgősebb dolga van mint nekünk elénk furakodjon. Nézzünk magunkba és lássuk be, hogy így van!

Ha ettől nem félnénk, akkor az lenne a legjobb megoldás, hogy látván a piros lámpát nem gyorsítunk, hanem hagyjuk a gépkocsit szépen lassulni (fékezés nélkül). Ha egész nap így közlekedünk a városban, akár 20% üzemanyagot is megspórolhatunk! Nem kevés!

2.) Váltsunk helyesen! Sokan elkövetik azt a hibát, hogy úgy próbálnak meg takarékoskodni, hogy nagyon alul (kis fordulaton) váltanak. Azt hiszik, ha a motor nem pörög annyit, akkor nem is fogyaszt annyit. Ezt a tévhitet gyorsan meg is cáfolom!

Ha legközelebb vezet nézze meg 50 ről 70 re melyik fokozatban gyorsul a legjobban a gépkocsi (3.-ban vagy 4.-ben)! Figyelje meg mennyi ideig tart és figyelje meddig nyomja be a gázpedált! Észre fogja venni, hogy 3. fokozatban sokkal hamarabb eléri a 70 Km/h-t és kevésbé lesz benyomva a pedál mint 4. fokozatban. Valószínű 4.-ben ha koppanásig nyomja, akkor sem fog hamarabb felgyorsulni 70 Km/h-ra. Ennek egyszerű az oka!

Minden motornak megvan a nyomaték tartománya! Benzines gépkocsiknál kb. 2.500 – 4.500 között. Dízel gépkocsiknál kb. 2000 – 3500 f/min között. Ha úgy váltunk, hogy a fordulatszámmérőnk ebből a tartományból nem esik ki, akkor fogjuk elérni a legjobb fogyasztást és az ideális teljesítményt is!

Igaz ez elenyésző az üzemanyag spórolás terén, de azért megemlítem. Motorfékezés közben az üzemanyag befecskendezéssel ellátott gépkocsik nem adnak üzemanyagot a motornak. Ez teljesen logikus is, mivel nem akarunk gyorsítani sem pedig a tempót tartani.

A MAP szenzor tájékoztatja a ECM –et arról, hogy motorfék van.
MAP: Manifold Absolute Pressure – Szívócső nyomás (depresszió) érzékelő
ECM: Engine Control Module – Motor vezérlő egység

Takarékoskodjunk a kopó alkatrészekkel:

Kezdő vezetőknél általános hiba, hogy ha fékezni kell, akkor minden esetben benyomják a kuplungot is.

Ha nincs szükségünk komolyabb lassulásra, vagy csak csorgunk a lámpa fele, akkor ne használjuk a féket, hanem váltsunk kisebb sebességi fokozatba. Ha kisebb fokozatba kapcsolunk, akkor nagyobb lesz a motor fékező hatása! Nem kell megijedni, ezzel egy cseppet sem ártunk a motornak (még ha egy kicsit nagyobb is lesz a hangja a magasabb fordulat miatt). Ha tovább akarunk lassulni, akkor váltsunk még kisebb fokozatba. Ezt a 2. sebességi fokozatig végezzük, ha szükséges (lámpához gurulás). 2. sebességi fokozatban mikor már a gépkocsi éppen rángatni kezdene nyomjuk ki a kuplungot és a fékekkel lassítsuk tovább a gépjárművet.

Amennyiben ehhez a témához hozzáfűzni valója van, kérem ossza meg velünk a fórumban!


Műszaki vizsga emlékeztető


Honlap készítés | C 2008-2012 Műszaki Vizsga Portál | Felhasználási feltételek | Médiaajánlat