Műszaki Vizsga Zöldkártya Belépés
MVZ KezdőoldalFriss hírekCikkekAutós FórumAutós képekRegisztrációMagunkrólMédiaajánlatKapcsolatMenü

Blokkolásgátlóval vagy anélkül? Miért jó ha van blokkolásgátló (ABS) a gépkocsiban?


A blokkolásgátló közismertebb nevén ABS (Anti Block System) feladata az hogy vészfékezéskor a gépjármű irányítható maradjon és csökkentse a fékutat a lehetőségekhez mérten.

A ABS működési elmélete viszonylag egyszerű. A rendszer elsődleges feladata, hogy a kerekek a legerősebb fékezés (fékpedál benyomás) hatására se csússzanak meg, illetve csak egy pillanatra.

ABS Blokkolásgátló működése

A rendszer úgy működik, hogy figyeli a kerekek fordulatszámát és ha fékezés közben az egyik kerék megáll (csúszik), akkor arról a kerékről visszavesz a fékerőből mindaddig még újra nem kezd el gördülni. Ha a kerék újra forog, akkor addig növeli a fékerőt még a kerék meg nem áll, majd újra csökkenti a fékerőt. Ezt a műveletet egy másodperc alatt akár 20-100 alkalommal is elvégzi, mindaddig még a gépkocsi meg nem áll, vagy fel nem engedjük a fékpedált. A műveletsorozat lényege, hogy soha ne csússzon a kerék, így a gépkocsi mindig irányítható marad!

Rengeteg vita merült fel abban, hogy a ABS csökkenti-e a fékutat. A válasz nem egyszerű mivel nagyban függ az eredmény attól, hogy milyen talajon végezzük a vizsgálatot. Nem akarok belemenni számításokba, csak a tényeket közlöm. A blokkolásgátlóval szerelt gépjárművek közel akkora fékúttal rendelkeznek laza talajon (murva, hó, jég, sóder) mint a nem blokkolásgátlóval szerelt társaik, mivel itt nem érvényesül a csúszási hű miatt keletkezett tapadás veszteség. A tengerparton a laza homokban a blokkolásgátló alul vizsgázna valószínűleg, mert még a nem blokkolásgátlóval szerelt gépkocsi az álló kerekek hatására felhalmozná a homokot a kerekek előtt, ami gátolná az előrehaladást, addig a blokkolásgátlóval szerelt gépkocsi átgördülne rajta. Ez is egy elmélet, de térjünk vissza a sűrűbben előforduló esetekhez.

Hol fékezünk a legtöbbet? Nyilván mindenki számára egyértelmű hogy az aszfalton! Blokkolásgátlók azért lettek elsősorban kifejlesztve, hogy a legdrasztikusabb fékezéskor is irányítható maradjon a gépkocsi. Az emberek többsége nem képes vészhelyzetben helyesen reagálni és tövig nyomják a fékpedált, ebben az esetben pedig a hagyományos (nem blokkolásgátlóval szerelt) gépkocsik a blokkoló kerekek miatt irányíthatatlanok lesznek.

Képzeljük el, hogy egy fa felé csúszunk álló kerekekkel! Félünk, hogy nem tudunk megállni és ezért eszünkben sincs felengedni a féket. Mivel csúsznak a kerekek, ezért hiába tekerjük a kormányt a gépkocsi nem változtat irányt. Két dolgot tehetünk ilyenkor, imádkozunk egy rövidet, hogy az ütközést túléljük, vagy vesszük a bártorságot és felengedjük a féket. A fék felengedésének pillanatában a kocsi nem lassul tovább, de cserébe visszanyerjük felette az irányítást és ha még időnk van ki tudjuk kerülni a fát. Akár hogy is nézzük, egy ilyen manőverhez elég nagy lélekjelenlét és rutin szükséges!

Tervező mérnök barátaink ezért találták ki az ABS-t. Hiába nyomjuk az ABS-el szerelt gépkocsiba tövig a fékpedált, a fa felé haladva tudjuk irányítani a gépkocsit úgy, hogy közben még a lehető legjobban lassulunk is. Ez a hatalmas előnye ennek a rendszernek!

Szilárd útburkolaton (aszfalt, beton) a csúszó kerekek egy ponton érintkeznek az útburkolattal, ezért nagyon hamar túlhevül a gumiabroncs felülete. A túlhevült gumiabroncs kenődik és lényegesen veszít a tapadásából!

A blokkolásgátlóval szerelt gépkocsik erős fékezés hatására sem csúsznak meg, ezért a gumiabroncs felülete nem hevül túl. Ennek következtében mindig a maximális tapadást tudják biztosítani!

Ne tévesszen meg senkit az, hogy a forgó kerekek nem lassítanak annyira! A forgó kerekek is folyamatosan fékeződnek csak éppen azon határon vannak, hogy nem állnak (csúsznak) meg.

Akár honnan is nézzük az ABS (blokkolás gátló rendszer) korunk egyik legnagyobb találmánya, amivel rengeteg balesetet kerülhettünk el! Az EU szabályozása szerint minden új gépjárműbe kötelező a beépítése!


Műszaki vizsga emlékeztető


Honlap készítés | C 2008-2012 Műszaki Vizsga Portál | Felhasználási feltételek | Médiaajánlat