Műszaki Vizsga Zöldkártya Belépés
MVZ KezdőoldalFriss hírekCikkekAutós FórumAutós képekRegisztrációMagunkrólMédiaajánlatKapcsolatMenü

Fagyálló feltöltés és ellenőrzés.

Több levelet is kaptam azzal kapcsolatban, hogy miként kell ellenőrizni és feltölteni a gépkocsik fagyállóját (a hűtőben). A kéréseknek most eleget teszek és válaszolok egy cikk formájában.

Mi a fagyálló feladata?

Most azt gondolod, hogy ez egyszerű... az a feladata hogy ne fagyjon szét a motor és a hűtő.

Ebben igazad is van, de nem csak azért kell fagyállót használnunk, hogy ne fagyjon szét a motor, hanem a vízpumpa kenésében is nagy szerepet játszik. A vízpumpában tömbszelence van, ez biztosítja a forgó alkatrészek közti tömítést. Ennek az alkatrésznek kenésre van szüksége, hogy ne menjen tönkre hamar. Ezt a kenést biztosítja a fagyálló.

Fagyálló fagyáspontjának ellenőrzése.

Mikor vehetjük le a fagyálló tartály zárókupakját?

Fontos, hogy minden esetben hideg motornál vegyük le csak a fagyálló tartály zárókupakját, mivel ha forró a hűtőfolyadékunk, akkor könnyen kispriccelhet és leforrázhatja a kezünket vagy az arcunkat. Nagy nyomás uralkodik forró motornál a rendszerben! Meg se próbáljuk ilyenkor kinyitni a sapkát!

Fagyálló ellenőrzése.

Hideg motornál vegyük le a sapkát és egy erre alkalmas műszerrel (optikai, vagy mechanikus) vizsgáljuk meg a folyadékot. Ezen műszerek rendelkezésre állnak a legtöbb szervizben és benzinkúton.

Mikor megfelelő a fagyálló fagyáspontja?

A fagyálló fagyáspontja akkor megfelelő ha -25oC vagy az alatt van. Most mondhatod, hogy ilyen hideg úgysem lesz. Nem baj... legyen ez a minimum, abból baj nem lehet. És persze ki tudja hova készülsz utazni?

MIt csinálj ha a hűtőfolyadék fagyáspontja -25oC felett van?

Ha nem akarsz magad bajlódni vele, akkor érdemes egy autószervizt felkeresni a problémával, illetve ha egy szervizben méreted le, akkor megkérni Őket, hogy állítsák be -25oC fölé.

Amennyiben magad akarod elvégezni a beállítást, akkor itt egy kis segítség:

  • hideg motornál vedd le a hűtőtartály sapkát.
  • mérd meg a hűtőfolyadékot
  • szerezz be tömény fagyállót (fagyáspontja -70 oC vagy a feletti és 1:2, 1:3 ban hígítható) Fontos, hogy tömény legyen mivel nem csak utántölteni akarunk, hanem töményíteni a jelenlegi állapoton.
  • értelmezd a fagyállós doboz oldalán hogy milyen arányban hány fokot biztosít.
  • szívjál le (vagy engedj le) annyi liter fagyállót a hűtőrendszerből, hogy a tőmény utántöltése után -25oC alatti értéket kapj. Általában azt lehet mondani, hogy 1L tömény fagyálló utántöltése kb. 5 fokkal növeli a fagyáspontot. Tehát ha -15 oC os fagyálló van a gépkocsiban, akkor le kell ereszteni 2L-t és 2L töményt hozzáönteni. Így biztos -25oC alatti értéket kapunk majd.
  • ha kész van a feltöltés, akkor indítsuk be a motor, és várjuk meg még el nem indul a ventilátor. Össze kell keveredni a friss és a régi folyadéknak.

    FONTOS! Egyes gépkocsikban a rendszert légteleníteni kell, ha ilyen megoldású a gépkocsi, akkor érdemes szervizben fagyállót cseréltetni.
  • állítsuk le a motort és hagyjuk lehűlni, majd mérjük meg újból a fagyáspontot. Ellenőrizzük, hogy mit csináltunk.

Teljes fagyálló csere

Akkor érdemes (3-4 évente) teljes fagyállót cserélni, amikor a fagyálló folyadékunk szemmel láthatóan szennyezett. Egyébként felesleges.

Ezt a műveletet, minden esetben érdemes szervizben végeztetni, mivel a legtöbb gépkocsinál szaktudást igényel. Nem csak le kell ereszteni és beönteni.


Műszaki vizsga emlékeztető


Honlap készítés | C 2008-2012 Műszaki Vizsga Portál | Felhasználási feltételek | Médiaajánlat