Műszaki Vizsga Zöldkártya Belépés
MVZ KezdőoldalFriss hírekCikkekAutós FórumAutós képekRegisztrációMagunkrólMédiaajánlatKapcsolatMenü

Klíma és a vele járó betegségek!
Hogy előzzük meg a bajt?

A legtöbb autóban, amit manapság piacra szánnak már alap elvárás a vevők körében, hogy klímával szerelt legyen. Az elvárás jogos, nyakunkon a globális felmelegedés!

Ebben a cikkben szó lesz a manuális klímáról és a digitálisklímáról, valamit arról hogy kell úgy használni ezeket a berendezéseket, hogy ne betegedjünk meg tőlük.


A két legsűrűbb betegség, amit okozhat a klíma berendezés:

Az egyik a veszélytelenebb, a szimpla megfázás. A másik, ami már veszélyesebb egy gombás megbetegedés, ami a tüdőt támadja meg. Már látom, hogy a cikket olvasók ragasszák le a klímakapcsolót az autóban! Na nem kell ennyire komolyan venni de tény, hogy figyelmen kívül sem szabad hagyni! A megoldás a gombás betegség elkerülésére az, hogy évente egyszer cseréltessük ki a pollen szűrőt és ezzel egy időben fertőtlenítsük a rendszert!

Javaslom, hogy a műveletet éves szerviz alkalmával kérjük! A piacon többféle erre alkalmas szer vásárolható. A két legáltalánosabb szer, hab vagy gáz állapotban kapható (palackozva).


Hab alapú légkondicionáló tisztító - fertőtlenítő:

A hab alapút a levegő rendszerbe kell belefújni egy hosszú műanyag cső segítségével. Gyakorlatilag minden levegő járatot teli kell fújni a habbal. Egy ideig állni kell hagyni, majd kiszellőztetni a gépkocsit és elindítani 4. fokozaton a ventilátorokat. Én ezt a fajta megoldást nem ajánlom, mivel előfordulhat olyan probléma, hogy a hab párolgása közben némi folyadék keletkezik és ez beszivárog a rádióba, ami a szellőzők alatt helyezkedik el.


Gáz alapú légkondicionáló tisztító - fertőtlenítő:

A gáz alapú véleményem szerint a legjobb megoldás, igaz nem közvetlenül a levegő rendszerve jutatjuk, de oda is bejut egy idő után. A használata nagyon egyszerű és biztonságos.

  • a motort be kell indítani (legyen töltés folyamatosan)
  • a levegőkeringetést belsőre kell állítani, hogy a levegőt ne kintről szívja, hanem a bentit keringtesse.
  • minden ablakot fel kell húzni és az ajtókat becsukni.
  • a klímát bekapcsolni és hidegre állítani
  • a ventilátort a leggyorsabb fokozatra kapcsolni

Ezután nincs más dolgunk csak a palackot az utas oldali ülés elé helyezni úgy, hogy a gázt a tető felé fújja (ülést hátra kell tolni). Ha a palack kiürült, akkor kb. 15 percig még járassuk a berendezést. Majd jól szellőztessük ki a gépkocsit. Megjegyzem, hogy használati utasítás minden palack hátoldalán van!


Manuális klíma:

A kevésbé felszerelt, vagy régebbi klímás gépkocsikban alkalmaztak manuális klímát. A manuális klímával az a baj, hogy nem tudjuk szabályozni a belső hőmérsékletet. Ez azt jelenti, hogy addig hűt még ki nem kapcsoljuk. Ennek az a hátulütője, hogy túlságosan lehűtjük az utasteret a kültérhez képest. A legtöbb megfázásnak az-az oka, hogy a túlhűtött gépkocsiból kiszállunk a melegbe, majd később vissza a túl hűvös gépkocsiba.

Az ideális az, ha az utastér hőmérséklete és a kültér hőmérséklete között maximum 5 fok különbség van. Ezt a szervezet tolerálja és nem fázunk meg!

Azt javaslom, hogy ha manuális klímával ellátott gépkocsija van, akkor szerezzen be egy belső hőmérsékletérzékelőt. A legtöbb modern autó már mutatja a külső műmérsékletet, de a legtöbb piaci hőmérő is tudja mindkét funkciót. A feladat egyszerű, figyeljük meg hány fok van odakint és csak 5 fokkal alá hűtsük az utasteret!


Digitális klíma:

A digitálisklímának sok fajtája van, de mindegyiknél a legfontosabb tényező, hogy be lehet állítani egy adott hőmérsékletet, amit az utastérben szeretnénk. A műszer dönt, állít, szabályoz. Nekem csak a kívánt hőfokot kell megadom. Ez a szerkezet nagyon hasznos, mivel így nem kell odafigyelni a belső hőmérsékletváltozásra. Minden figyelem az úton marad, és még meg sem fázunk! Természetesen itt is be kell tartani az 5 fok különbséget! Intelligens digitálisklímával szeret gépkocsik a külső és belső hőmérséklet különbséget is figyelembe veszik.

Összegzés:

  • a belső és külső hőmérséklet különbség ne legyen több mint 5 fok
  • a klímát fertőtlenítsük legalább évente egyszer
  • évente egyszer cseréljük a pollenszűrőt

Műszaki vizsga emlékeztető


Honlap készítés | C 2008-2012 Műszaki Vizsga Portál | Felhasználási feltételek | Médiaajánlat