Műszaki Vizsga Zöldkártya Belépés
MVZ KezdőoldalFriss hírekCikkekAutós FórumAutós képekRegisztrációMagunkrólMédiaajánlatKapcsolatMenü

Turbó feltöltő! Miért jó ha van turbó feltöltő a gépkocsiban?

A turbófeltöltők manapság elterjedt kiegészítőknek számítanak az autósiparban. A turbófeltöltőt olyan gépjárművekbe alkalmazzák, ahol megnövelt teljesítményre van szükség ugyanazon hengerűrtartalom (lökettérfogat) mellett. A turbófeltöltős motoroknak jobb a káros anyag kibocsátásuk is! Az eszköz szerepe, hogy több levegőt jutasson a hengerbe, mint amit a motor be tudna szívni.

Szívó motorok:

A legtöbb benzines gépkocsi szívó motorral van ellátva, ez azt jelenti, hogy a levegőt a dugattyúk mozgásából adódó szívóhatás jutatja a hengerekbe.

Turbó feltöltős motorok:

Még a szívó motor szívja a levegőt a hengerbe, addig a turbó feltöltővel ellátott motor befújja. Ezt úgy tudja megtenni, hogy megnöveli a levegő nyomását a szívó oldali részben (szívócsonkban) így gyakorlatilag betódul a levegő a hengerbe. Mivel több levegő jut a hengerbe, ezért több üzemanyagot is tudunk adni a motornak, ezáltal nagyobb teljesítményre tehetünk szert ugyan akkora hengerűrtartalom mellett.

Működési elmélet:

A turbófeltöltő feladata a levegő összesűrítése a szívó oldali részben. Elhelyezkedése a levegőszűrő ház és a szívócsonk között található a kipufogó csonk közelében. A szerkezetet a kiáramló kipufogógázt hajtja, mégpedig úgy hogy egy turbinalapátot forgat. A turbinalapát egy tengelyre van rögzítve, aminek a másik végén szintén egy hasonló lapát helyezkedik el. Még az egyik lapátot a kipufogógáz hajtja, addig a másik lapát összesűríti a levegőt. Az összesűrített levegő betódul a hengerfejben lévő nyitott szívószelepeken keresztül a hengerekbe.

Turbófeltöltős motorokat főleg dízel gépjárművekbe alkalmazzák a nagyobb teljesítmény és kedvezőbb káros anyag kibocsátás érdekében.

A turbó feltöltős motorok hátránya, hogy mivel a kipufogó gáz hajtja, így nem reagál elég gyorsan a gyorsítások alkalmával (még nincs megfelelő nyomású kipufogógáz, addig nincs mi hajtsa a turbinát). Idő kell még észhez tér. A megfelelő turbónyomást dízel motorokon 2.000 -2.500 f/min fordulat között éri el, benzineseken 3.500 f/min körül, ezért addig lomhának érezzük többnyire a gépkocsit.

A mérnökök sokat gondolkodtak azon, hogy lehetne megoldani azt, hogy alacsonyabb fordulatszámon is kellő nyomatékunk, teljesítményünk legyen. Az egyik megoldást a kompresszoros motor volt. A kompresszoros feltöltőket a főtengely hajtja így nem kell megvárni még megindul a kipufogógáz. Hátránya viszont az, hogy kialakítása súlyos, helyigényes és magas fordulaton túl sok súrlódási hőt termel. Ezért ezt a rendszert kisfordulatú motoroknál alkalmazzák inkább.

A másik jó megoldás, ami szóba jött a dupla turbó felszerelése. Két turbót szerelnek a gépkocsi motorjára. Az egyik alacsony fordulatszámon biztosít megfelelő nyomást, a másik pedig magasabb fordulatszámon. Ezzel kiküszöbölhető a gépkocsi lustasága alacsony fordulaton és megőrizhető a nagy teljesítmény magasabb fordulatszám tartományban. Hátránya az, hogy költséges, mivel két darab turbóra van szükségünk ez esetben.

A közútra szánt benzines gépkocsikba többnyire nem szerelnek turbó feltöltőt csak a sport modellekbe, mert feltöltő nélkül is tudnak olyan teljesítményt produkálni, ami a hétköznapi közlekedéshez elegendő. A dízel gépkocsikat felszerelik turbófeltöltővel, mivel a nélkül nem tudnának megfelelő teljesítményt elérni, csak a hengerűrtartalom növelésével.


Műszaki vizsga emlékeztető


Honlap készítés | C 2008-2012 Műszaki Vizsga Portál | Felhasználási feltételek | Médiaajánlat