Műszaki Vizsga Zöldkártya Belépés
MVZ KezdőoldalFriss hírekCikkekAutós FórumAutós képekRegisztrációMagunkrólMédiaajánlatKapcsolatMenü

Sötétített üveg és a fóliázás szabályai!
Bentéghetünk az autóba a fólia miatt?

Mint tudjuk a műszaki vizsgán nem minden esetben felelnek meg a sötétített üvegek illetve a biztonságunkat is veszélyeztethetik bizonyos esetekben!

A fóliázás szabályai személygépkocsin (M - kategória):

Személygépkocsin a vezető oldalon (bal első) és a vezető melletti (jobb első) oldalon tilos fóliát használni! Sok cég ad tanúsítványt, (E) jelzést a fóliáihoz, és a tulajdonost meggyőzni, hogy az szabályos. A jelenlegi (2008.08.01.) szabályok szerint TILOS fóliázni az első üvegeket!

A hátsó utas oldali üvegek fóliázása engedélyezett (ajánlatos is, főleg ha kisgyerek van).

A hátsó (csomagtér) ajtó vagy a hátsó utas mögötti szélvédő fóliázása csak abban az esetben engedélyezett, ha a pót féklámpa helye ki van vágva!

Az első szélvédőkön divat, hogy a felső kb. 10 cm sötétítve van, vagy színátmenetes. A szabály az, hogy a napellenző lehajtásának vonaláig lehet fóliát alkalmazni az első szélvédőn!


Fényáteresztő képesség:

Minden fóliázott üvegnek 80% -nál több fényt kell átengednie. Amennyiben ez nem így lenne személygépkocsin bukáshoz vezet! A vizsgálóállomások ezt fényáteresztés (lux) mérő műszerrel ellenőrzik.


Miért nem lehet fóliázni az első oldal üvegeket?

Ennek egyszerű okai vannak, az egyik ami sokak számára nyilvánvaló, hogy sötétben rontja az átláthatóságot és így még kevésbé vesszük észre az amúgy is kivilágítlalan gyalogost, aki éppen élete kockáztatásával kíván partra szállni a zebra túloldalán.

A másik ok, ami kevésbé nyilvánvaló az-az, hogy ha tűz ütne ki a gépkocsiban, és az ajtók beszorultak (karambol esetén), akkor a robbanó oldalüvegeket nem tudnánk belülről betörni és valószínű bent égnénk a gépjárműben. Ha ebbe belegondolunk, már nem is kell annyira az a sötétítés előre ugye?

A gépjármű szélvédői körben robbanó üveggel vannak ellátva, tehát egy keményebb tárgyal könnyen betörhető. A törés következtében komolyabban nem sérülünk meg, mert úgy van kifejlesztve, hogy szilánkosra törik. Egy kivétel azonban van, ez pedig az első szélvédő, ugyanis az ragasztott. Az első azért nem törik szilánkosra, mert egy esetleges karambol esetén nem engedi a vezetőt kirepülni az első szélvédőn (ha nem kötötte be magát), illetve ha menet közben szemből követ, vagy egy teherautóról egy kisebb téglát kapunk, akkor nem sérülünk meg, mert felfogja az ütést és nem porlik az arcunkba a téglával együtt.

Természetesen az első szélvédő is betörik, de csak „pókhálós” lesz.


Fóliázás szabályai teher, kisteher gépkocsin (N – kategória):

Ugyan azok a szabályok vonatkoznak ezen típusokra, mint a személygépkocsikra annyi különbséggel, hogy a hátsó (középső nagy) szélvédő és a hátsó raktér oldali szélvédők fóliázása teljes mértékben engedélyezett, akár fényáteresztés mentesre is készíthető.

Ennek egyszerű oka van, mégpedig az, hogy ha rakományt viszünk úgysem látunk hátra. Ezen gépjárművekben a belső tükör megléte sem kötelező!

Sötétített üvegek:

A szabályok sajnos ugyan úgy vonatkoznak a sötétített üvegekre is mint a fóliázott üvegekre. Annyi azért említésre méltó, hogy nem gátolja az oldalüvegek betörését, ezért sokkal biztonságosabb és ha baj van, akkor könnyen betörhető.


A szélvédők fóliázását én személy szerint ajánlom a már említett okok miatt:
  • kisgyermekeket nem éri a nap
  • a gépkocsi utastere nem melegszik fel annyira
  • bizonyos mértékben esztétikus

Műszaki vizsga emlékeztető


Honlap készítés | C 2008-2012 Műszaki Vizsga Portál | Felhasználási feltételek | Médiaajánlat